Uchwała nr LXV/464/10 w sprawie przyjęcia Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publiczneg

UCHWAŁA NR LXV/464/10

RADY MIEJSKIEJ W MOSINIE

z dnia 28 października 2010 r.

 

w sprawie przyjęcia Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2011 r.

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, w związku z art. 7 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje:

 

 

                                                                                                                   § 1.

 

Przyjmuje się Roczny program współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011.

 

 

§ 2.

 

1.      Ilekroć w Programie jest mowa o:

1)     „ustawie” – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.);

2)     „Gminie” – rozumie się przez to Gminę Mosina;

3)     „podmiotach” – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;

4)     „dotacji” – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 126, w związku z art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);

5)     „konkursie” – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i w art. 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.);

6)     „równym dostępie do informacji” – należy przez to rozumieć, że prawo do informacji jest zapewnione każdej organizacji pozarządowej i innym podmiotom, wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, poprzez jednakowy i równoczesny dostęp do tych samych informacji na temat działań Gminy Mosina w zakresie organizacji pozarządowych i innych podmiotów, wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), stosownie do zapisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.

2.     Terminy użyte w § 2 ust. 1 programu, mają zastosowanie do zarządzeń Burmistrza Gminy Mosina, wydanych na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Mosinie w sprawie przyjęcia Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

 

 

 

§ 3.

 

Podmiotami realizującymi współpracę są:

1.      Rada Miejska w Mosinie w zakresie:

1)     wytyczania kierunków realizowania lokalnej polityki i wspierania aktywności organizacji pozarządowych;

2)     określenia obszarów współpracy, wspieranych oraz powierzanych przez Gminę organizacjom pozarządowym;

3)     uchwalenia Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;

4)     przyjmowania sprawozdań z realizacji Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;

2.      Burmistrz Gminy Mosina w zakresie:

1)     przygotowania Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;

2)     dysponowania środkami przeznaczonymi na cele realizacji Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;

3)     ogłaszania otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;

4)     zawierania umów powierzających wykonanie zadań i umów wsparcia zadań w zakresie działalności pożytku publicznego oraz udzielania dotacji z budżetu Gminy w ramach przewidzianych środków;

5)     kontroli realizacji zadań, oceny sprawozdań z realizacji zadań publicznych zleconych podmiotom wyłonionym w drodze konkursu;

6)     powołania Zespołu Opiniująco-Doradczego;

3.      Koordynator ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie:

1)     przygotowania i publikacji ogłoszeń o otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych;

2)     informowania oferentów o zatwierdzonych przez Burmistrza wynikach konkursu;

3)     publikowania wyników konkursów;

4)     wspierania Burmistrza w realizacji zadań określonych w pkt 2;

4.      Zespół Opiniująco-Doradczy w zakresie:

1)     opiniowania i dokonania oceny złożonych ofert przez organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego;

2)     przedstawienia Burmistrzowi Gminy Mosina listy rankingowej, zawierającej ostateczną ocenę zweryfikowanych ofert wraz z propozycją wysokości dotacji dla poszczególnych organizacji;

5.      organizacje pozarządowe w zakresie:

1)     stosowania trybu występowania z wnioskami o wsparcie;

2)     wykorzystania przyznanych środków zgodnie z zawartą umową;

3)     konsultowania Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;

4)     uwzględniania w przyjmowanych programach pracy, kierunków priorytetowych określonych Rocznym programem współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

 

 

Rozdział I

Cele programu

 

§ 4.

 

1.     Celem nadrzędnym Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Mosina i organizacjami pozarządowymi, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gminy oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych.

2.     Cele szczegółowe Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, to:

1)     promowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez wspieranie aktywności społeczności lokalnych;

2)     poprawa jakości usług publicznych;

3)     objęcie szerszych grup potrzebujących usługami społecznymi, dzięki zaangażowaniu środków pozabudżetowych;

4)     zmniejszenie kosztów ponoszonych przez budżet Gminy na realizację zadań publicznych, przy utrzymaniu standardów świadczonych usług;

5)     otwarcie na innowacyjność i konkurencyjność w wykonywaniu zadań publicznych;

6)     wspieranie rozwoju inicjatyw obywatelskich i stymulowanie ich dzięki udziałowi środków budżetu Gminy;

7)     zapewnienie efektywniejszego wykonywania zadań publicznych Gminy, wynikających z przepisów prawa, przez włączenie do ich realizacji organizacji pozarządowych.

 

 

Rozdział II
Zasady i formy współpracy z organizacjami pozarządowymi

 

§ 5.

 

Gmina realizuje zadania publiczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi według następujących zasad:

1)      pomocniczości i suwerenności stron – Gmina respektując odrębność i suwerenność organizacji pozarządowych, uznaje ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących do sfer zadań publicznych, umożliwiające organizacjom realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie;

2)      partnerstwa – organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz według trybu wynikającego z innych przepisów, uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowaniu sposobów ich rozwiązywania oraz wykonywaniu  zadań publicznych;

3)      efektywności – Gmina, przy zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych, dokonuje wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji;

4)      jawności – Gmina udostępnia organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których wykonaniu zamierza współpracować z organizacjami pozarządowymi;

5)      uczciwej konkurencji – należy przez to rozumieć, że zlecanie zadań publicznych odbywać się będzie na podstawie jawnych kryteriów i równego dostępu do informacji.

 

§ 6.

 

Przedmiotem współpracy Gminy Mosina z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest:

1)      realizacja zadań Gminy określonych w ustawie,

2)      podwyższenie efektywności działań kierowanych do mieszkańców Gminy,

3)      określenie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokojenia,

4)      konsultowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w Mosinie na etapie ich tworzenia.

 

 

§ 7.

 

1.     Roczny program współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego określa szczegółowo formy współpracy oraz priorytety i katalog zadań publicznych, które Gmina w danym roku decyduje się wspierać lub zlecać organizacjom pozarządowym.

2.     Współpraca z organizacjami pozarządowymi może przybierać formy pozafinansowe i finansowe.

3.      Do finansowych form współpracy należą:

1)     zlecanie przez Gminę realizacji zadań publicznych,

2)     wsparcie wykonania zadań publicznych.

4.      Do pozafinansowych form współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi należą:

1)      w sferze informacyjno-promocyjnej:

a)     serwis informacyjny na stronach internetowych Urzędu (www.mosina.pl);

b)     promocja działalności organizacji pozarządowych na terenie Gminy w lokalnych mediach i w Internecie;

c)     informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w danym roku wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu na realizację tych zadań oraz o ogłaszanych konkursach ofert na projekty realizacji zadań i sposobach ich rozstrzygnięć;

d)     przekazywanie informacji za pośrednictwem mediów lokalnych i regionalnych o realizacji zadań publicznych;

e)     możliwość konsultowania aktów prawa miejscowego;

f)       zorganizowanie corocznego spotkania przedstawicieli organizacji pozarządowych;

g)     opracowanie bazy organizacji pozarządowych oraz jej aktualizacja;

h)     promocja roli organizacji pozarządowych w rozwoju Gminy;

i)       udostępnianie informacji, które wiążą się z zakresem działań organizacji pozarządowych;

2)      w sferze edukacyjno-szkoleniowej:

a)     inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych w sferze zadań publicznych;

b)     angażowanie organizacji pozarządowych do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć;

3)      w sferze organizacyjno-technicznej i innej:

a)     tworzenie wspólnych zespołów o charakterze inicjatywnym i doradczym;

b)     podejmowanie inicjatyw integrujących organizacje pozarządowe wokół zadań ważnych dla lokalnego środowiska;

c)     udostępnienie dla potrzeb organizacji pozarządowych Internetu, faxu, komputera, telefonu, będących w dyspozycji Gminnego Centrum Informacji;

d)     współorganizowanie imprez o charakterze kulturalno-sportowym, integrujących społeczność lokalną i różne grupy społeczne według gminnego kalendarza imprez;

e)     pomoc w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych.

 

 

Rozdział III

Priorytetowe zadania publiczne

 

§ 8.

 

1.     Obszarem współpracy są zadania publiczne wykonywane przez Gminę Mosina na postawie odrębnych ustaw i dobrowolne działania podejmowane przez organizacje w ramach swojej działalności statutowej.

2.      W roku 2011 współpraca będzie dotyczyć w szczególności następujących obszarów:

1)     pomoc społeczna;

2)     kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji narodowej;

3)     wypoczynek dzieci i młodzieży;

4)     bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa;

5)     ekologia, ochrona środowiska, przyrody i zwierząt;

6)     edukacja publiczna i wychowanie;

7)     upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

3.      Zadania priorytetowe w poszczególnych obszarach obejmują:

1)      zadania w zakresie pomocy społecznej, w szczególności:

a)     pomoc żywnościowa rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej,

b)     organizacja „Wieczerzy Wigilijnej” dla osób w trudnej sytuacji materialnej,

c)     wykonywanie innych zadań wynikających z bieżących potrzeb społeczności lokalnej z zakresu pomocy społecznej;

2)     zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji narodowej, w szczególności:

a)     organizowanie imprez kulturalnych i okolicznościowych;

b)     przeglądy twórczości amatorskiej;

c)     kultywowanie i promocja muzyki, śpiewu i tańca;

d)     działalność kulturalna związana z aktywizacją osób starszych i samotnych;

e)     działania z zakresu edukacji kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem programów skierowanych do dzieci i młodzieży;

3)      zadania w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży, w szczególności:

a)     organizowanie aktywnych form wypoczynku podczas ferii szkolnych i wakacji,

b)     organizowanie aktywnych form wypoczynku w czasie wolnym od zajęć szkolnych;

4)     zadania w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, w szczególności organizacja, na terenie gminy, wspólnych działań jednostek OSP, szkoleń i seminariów;

5)      zadania w zakresie ekologii, ochrony środowiska, przyrody i zwierząt, w szczególności:

a)     opieka nad bezdomnymi zwierzętami,

b)     propagowanie działań proekologicznych i zasad zrównoważonego rozwoju;

6)      zadania w zakresie edukacji publicznej i wychowania, w szczególności:

a)     wspieranie procesów wychowawczych oraz zapewnienie zajęć psychoedukacyjnych wspomagających dzieci i młodzież,

b)     wspieranie procesów edukacyjnych;

7)     zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu, realizowane w formie organizowania imprez rekreacyjnych i sportowych o zasięgu lokalnym.

4.     Wymieniony w ust. 3, katalog zadań priorytetowych, ma charakter otwarty i nie ogranicza możliwości organizacji pozarządowych i podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego do składania ofert w podanych obszarach na realizację innych zadań publicznych.

 

 

§ 9.

 

1.     Niniejszy program realizowany będzie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r.

2.     Termin realizacji poszczególnych zadań określony będzie w warunkach konkursu ofert na wsparcie realizacji zadań publicznych w 2011 r.

 

 

Rozdział IV

Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji

 

§ 10.

 

Roczny program współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego uchwalany jest do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres jego obowiązywania.

 

 

§ 11.

 

Roczny program współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego został opracowany po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi. Powyższe spotkanie zostało przeprowadzone w dniu 5 października 2010 r. w Urzędzie Miejskim w Mosinie.
W konsultacjach wzięło udział 20 przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Mosina. Wniesiono dwie uwagi: pierwsza dotyczyła możliwości uwzględnienia pracy społecznej członków w kalkulacji kosztów realizacji zadania i jej przeliczaniu na wartość pieniężną, natomiast druga – możliwości wspierania przez Gminę Mosina imprez kierowanych do mieszkańców innych gmin. Powyższe uwagi nie zostały uwzględnione w przedmiotowym programie. 

 

 

Rozdział V

Sposób realizacji programu

 

§ 12.

 

Podstawowym kryterium decydującym o udzieleniu przez Burmistrza Gminy Mosina wsparcia organizacjom pozarządowym, jest działalność na rzecz Gminy Mosina i jej mieszkańców oraz spełnienie wymogów określonych przepisami prawa.

 

 

§ 13.

 

1.     W 2011 roku Samorząd Gminy Mosina będzie realizował finansowe, jak i pozafinansowe formy współpracy z organizacjami pozarządowymi.

2.     Współpraca finansowa polega na zlecaniu realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego, odpowiednio do zakresu ich działalności statutowej.

3.      Zlecanie realizacji zadania publicznego może mieć formę:

1)      powierzenia wykonania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji,

2)      wsparcia takiego zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.

 

 

§ 14.

 

Przekazanie środków finansowych organizacjom pozarządowym może się dokonywać wyłącznie w trybie postanowień niniejszego programu, na podstawie otwartego konkursu ofert na dotacje z budżetu Gminy (załącznik nr 1) i w oparciu o priorytety oraz zadania zapisane w Rocznym programie współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

 

 

§ 15.

 

1.     Gmina Mosina współpracując z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami pożytku publicznego w ramach ustalonego programu na rok 2011, przeznacza środki finansowe w wysokości 200.000,00 zł.

2.     Planowana kwota w ramach poszczególnych konkursów ofert, może ulec zmianie w związku z podjęciem uchwały w sprawie budżetu Gminy Mosina na 2011 r.

 

 

Rozdział VI

Sposób oceny realizacji programu

 

§ 16.

 

1.     Realizacja Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest poddawana systematycznej ocenie jego wykonania.

2.      Ustala się następujące wskaźniki niezbędne do oceny realizacji programu:

1)      liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert,

2)      liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert,

3)      liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego,

4)      liczba organizacji biorących udział w konkursach,

5)      liczba umów, które nie zostały zrealizowane lub zostały rozwiązane przez Gminę Mosina z przyczyn zależnych od organizacji,

6)      beneficjenci zrealizowanych zadań,

7)      wysokość kwot udzielonych dotacji w poszczególnych obszarach,

8)      liczba ofert wspólnych złożonych przez organizacje,

9)     liczba projektów aktów prawa miejscowego stanowionych przez Radę Miejską w Mosinie a konsultowanych przez organizacje.

3.     Burmistrz Gminy Mosina składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji Rocznego programu współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

 

 

Rozdział VII

Powołanie zespołu opiniująco-doradczego do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi

 

§ 17.

 

1.     Burmistrz Gminy na podstawie zarządzenia powołuje Zespół Opiniująco-Doradczy.

2.     Skład Zespołu, jego uprawnienia i metodologię pracy określa regulamin stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

 

 

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

 

§ 18.

 

1.     Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.

2.     Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

UZASADNIENIE

 

Gmina Mosina dążąc do stworzenia demokratycznego ładu społecznego, za istotny czynnik uznaje budowę społeczeństwa obywatelskiego, którego bazą jest ścisłe partnerstwo między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi. Partnerstwo ma na celu lepsze wykonanie zadań gminy poprzez możliwie pełne wykorzystanie potencjału organizacji pozarządowych. Zakładanym efektem współpracy jest zwiększenie skuteczności i efektywności działań związanych z realizacją zadań publicznych i dalszy wzrost partycypacji społecznej w rozwiązywaniu problemów społecznych. Roczny program współpracy Samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego określa cele, zasady oraz formy współpracy Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi, jednocześnie wskazuje zakres przedmiotowy współpracy, priorytetowe zadania publiczne oraz zakładaną wysokość środków przeznaczonych na jego realizację. Program precyzuje również tryb powoływania i zasady działania Zespołu Opiniująco-Doradczego, który zostanie powołany do opiniowania ofert złożonych w otwartych konkursach ofert. Program stworzono we współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach konsultacji społecznych.

 

 Załącznik nr 1 i nr 2 do uchwały nr LXV/464/10.pdf