Uchwała nr LXV/467/10 w sprawie „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011”

UCHWAŁA NR LXV/467/10

RADY MIEJSKIEJ W MOSINIE

z dnia 28 października 2010 r.

 

w sprawie „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011”

 

 

            Na podstawie art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U.  Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.), Rada Miejska w Mosinie uchwala:

 

 

GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA ROK 2011

 

§ 1.

 

ROZDZIAŁ I

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE

 

„Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011” został opracowany w oparciu o ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.), z której między innymi wynika, że przeciwdziałanie narkomanii w myśl art. 2 powołanej na wstępie ustawy, realizuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, gospodarczej, oświatowo–wychowawczej i zdrowotnej, a w szczególności:

1)  działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i zapobiegawczą;

2)  leczenie, rehabilitację oraz integrację osób uzależnionych;

3)  ograniczanie szkód zdrowotnych i społecznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy, obejmujących:

1)     zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;

2)     udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej;

3)     prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla rodziców, dzieci i młodzieży, prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;

4)     wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;

5)     pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

 

ROZDZIAŁ II

OPIS PROBLEMU Z UŻYCIEM DANYCH EPIDEMIOLOGICZNYCH

           

Z badań ogólnopolskich, przeprowadzonych przez Sopocką Pracownię Badań Społecznych, z inicjatywy Krajowego Biura do spraw Przeciwdziałania Narkomanii i Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, wynika, że:

-        okazjonalne używanie narkotyków wkroczyło w świat ludzi dorosłych;

-        narkotyki pojawiają się przede wszystkim wśród osób do 24 roku życia, chociaż są również obecne w kategorii wiekowej 25-34 lata;

-        dostępność narkotyków oceniana jest jako znaczna;

-        co najmniej 175 tysięcy osób przynajmniej raz w roku siada za kierownicą po użyciu narkotyku;

-        narkomani są postrzegani przede wszystkim jako ludzie chorzy, wymagający leczenia i opieki;

-        najbardziej popularnymi narkotykami są pochodne konopi (marihuana i haszysz), dane z ostatnich lat sygnalizują także wyraźny wzrost rozpowszechnienia heroiny do palenia, zwłaszcza w dużych miastach.

Danych epidemiologicznych na temat szkód zdrowotnych, na jakie narażone są osoby biorące narkotyki, jest niewiele. Policja rejestruje od 100 do 180 zgonów rocznie z przedawkowania narkotyków.

Stosunkowo dobrze działa system rejestracji zakażeń HIV i zapadalności na AIDS.

Na tle sytuacji w innych krajach europejskich, polskie wskaźniki HIV/AIDS są względnie niskie, zarówno w porównaniu z większością krajów Unii Europejskiej, jak i w porównaniu z krajami Europy Wschodniej. Do 2002 roku zarejestrowano ponad 7000 zakażonych, w tym na AIDS zachorowało ponad 1000 osób. Prawie połowa z nich zmarła.

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii, za osobę uzależnioną uważa się taką, która w wyniku używania środków odurzających, substancji psychoaktywnych lub środków zastępczych albo używania ich w celu medycznym, znajduje się w stanie uzależnienia od tych środków lub substancji.

Natomiast za osobę zagrożoną uzależnieniem, uważa się osobę, u której zespół zjawisk psychicznych i oddziaływań środowiskowych stwarza duże prawdopodobieństwo powstania uzależnienia od środków uzależniających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych.

 

 

ROZDZIAŁ III

DIAGNOZA GMINY MOSINA

 

Dane statystyczne dotyczące liczby osób zameldowanych, które na dzień 31.12.2009 r. przedstawiają się następująco:

1)       liczba osób zameldowanych na pobyt stały wynosi       - 26 550,

2)       liczba 15–stolatków                                                -     313.

Diagnoza w zakresie występowania zjawiska narkomanii przeprowadzona została w IV kwartale 2008 r., uaktualniona w roku 2010 na grupie 15-stolatków, która została wybrana losowo.

Do uaktualnienia danych przeprowadzono analizę danych statystycznych z następujących instytucji:

-         Zespołu Kuratorów Sądowych przy Sądzie Rejonowym w Śremie,

-         Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mosinie,

-         2 Punktów  Konsultacyjnych w Mosinie,

-         Poradni Terapii Uzależnień „Wilda” w Poznaniu,

-         Ośrodka Pomocy Społecznej w Mosinie,

-         placówek służby zdrowia w Mosinie,

-         Komisariatu Policji w Mosinie.

Z danych uzyskanych od instytucji wynika że:

-        Komisariat Policji w Mosinie dokonał zatrzymania 14 osób dorosłych  na gorącym   uczynku popełnienia przestępstwa, będących pod wpływem narkotyków, od 1 stycznia do 30 września 2010 r. W 2010 roku ilość przestępstw, w stosunku do roku 2009, jest porównywalna. Z posiadanych danych wynika, że najczęściej pojawiającym się środkiem  odurzającym jest: marihuana, amfetamina, a cena za porcję wynosi 20,00 zł.

-        Zespół Kuratorów Sądowych poinformował, że 12 osób z terenu gminy Mosina objętych jest nadzorem kuratorskim sprawowanym na podstawie postanowienia sądu. Są to zarówno osoby dorosłe, jak i dzieci.

-        W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mosinie nie zanotowano osób zgłoszonych i objętych pomocą psychologiczną z powodu narkomanii i dodatkowo te informacje znalazły potwierdzenie w dokumentach uzyskanych z Poradni Terapii Uzależnień „Wilda” w Poznaniu.

-        Z przeprowadzonej analizy danych z Punktu Konsultacyjnego, działającego w  Mosińskim Ośrodku Kultury, wynika, że 2 osoby objęte są pomocą terapeuty z uwagi na uzależnienie od narkotyków.

-        Z danych uzyskanych z Ośrodka Pomocy Społecznej w Mosinie wynika, że nie ma osób objętych pomocą, mających problem z zażywaniem środków odurzających.

Obecnie jednym z głównych problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych, są tzw. „dopalacze”.

Na terenie gminy Mosina powstały dwie placówki handlowe, które na dzień 8 października 2010 r. są zamknięte.

 

 

ROZDZIAŁ IV

WNIOSKI Z UAKTUALNIONEJ DIAGNOZY

 

Z uaktualnionej diagnozy wynika, że wśród młodzieży występuje świadomość szkodliwości zażywania środków odurzających oraz uzależnienia się od narkotyków. Mimo małej ilości osób przyznających się do kontaktu z narkotykami, problem ten istnieje i należy prowadzić dalszą działalność profilaktyczną, prowadzącą do minimalizowania problemów związanych z nadużywaniem narkotyków na terenie gminy Mosina. Należy stwierdzić, że problem dotyczy przede wszystkim osób dorosłych.

 

 

ROZDZIAŁ V

CELE PROGRAMU

 

1.     Zapobieganie powstawaniu problemów, wynikających z używania substancji psychoaktywnych, poprzez prowadzenie programów profilaktycznych w szkołach i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

2.     Promocja zdrowego stylu życia mieszkańców gminy Mosina.

3.     Współpraca z instytucjami zajmującymi się zapobieganiem narkomanii.

4.     Podniesienie świadomości społeczeństwa o skutkach uzależnień.

 

 

ROZDZIAŁ VI

REALIZACJA  PROGRAMU 

 

ZADANIE I:  OGRANICZENIE DOSTĘPNOŚCI DO ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH

 

1.

Prowadzenie monitorowania miejsc handlu narkotykami.

W ramach współpracy OPS
z Policją, Strażą Miejską, kuratorami społecznymi
i nauczycielami

2.

Prowadzenie działań zmierzających
do zwalczania przestępczości narkotykowej.

W ramach współpracy OPS
z Komisariatem Policji i Strażą Miejską

3.

Pomoc rodzinom w rozwiązywaniu problemów prowadzących do patologii.

Zadania realizowane przez OPS zgodnie z ustawą o pomocy społecznej oraz w ramach  współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

 

 

ZADANIE II: PODNIESIENIE ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZEŃSTWA O SKUTKACH UZALEŻNIENIA

 

1.

Finansowanie dyżurów w Punktach Konsultacyjnych dla osób uzależnionych, współuzależnionych
od alkoholu oraz ofiar przemocy.

Kwota do realizacji zawarta w Gminnym Programie Profilaktyki
i Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych na rok 2011

2.

Upowszechnianie informacji dotyczących adresów instytucji udzielających wszelkiej pomocy z zakresu uzależnień – informator, ulotki, lokalna prasa, literatura.

Przeznaczona kwota
na zadanie w 2011 r.

2 000,00 zł

3.

Finansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy („grupy wsparcia” -  w zależności od potrzeb).

Kwota do realizacji zawarta w Gminnym Programie Profilaktyki
i Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych na rok 2011

4.

Organizowanie działań środowiskowych – wywiadów środowiskowych, socjalnych, interwencji rodzinnych, współpracy z rodzinami w miejscu zamieszkania przez   pedagogów szkolnych, psychologa zatrudnionego w świetlicach i pracowników socjalnych.

Realizacja zadania przez OPS z ustawy o pomocy społecznej oraz współpraca OPS z psychologiem zatrudnionym w świetlicach i pedagogami szkolnymi

5.

Finansowanie szkoleń dla różnych grup zawodowych.

Przeznaczona kwota
na zadanie w 2011 r.

2 000,00 zł

 

ZADANIE III: EFEKTYWNE ZAGOSPODAROWANIE CZASU WOLNEGO

 

1.

Prowadzenie świetlic opiekuńczo–wychowawczych dla dzieci z uwzględnieniem zajęć terapeutycznych.

Kwota do realizacji zawarta w Gminnym Programie Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011

2.

Finansowanie wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin z problemami społecznymi.

Kwota do realizacji zawarta w Gminnym Programie Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011

3.

Współpraca z instytucjami kulturalno-sportowymi
w celu udostępnienia bezpłatnego korzystania
z obiektów kulturalno-sportowych.

 

Współpraca OPS
z dyrektorami szkół, Dyrektorem OSiR
w Mosinie, Dyrektorem MOK

 

 

ROZDZIAŁ VII

ZASADY FINANSOWANIA ZADAŃ PROGRAMOWYCH

 

Zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.), środki na realizację „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011” pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

Ogólna kwota zarezerwowana do realizacji                                                 - 6.000,00 zł

w tym:

realizacja zadań                                                                                                 - 4.000,00 zł

diagnoza i przygotowanie programu                                                              - 2.000,00 zł

 

 

ROZDZIAŁ VIII

REALIZATOR PROGRAMU

 

W myśl art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.), Rada Miejska w Mosinie zleca realizację „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011” Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Mosinie.

 

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.

 

 

§ 3.

 

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicach informacyjnych Urzędu Miejskiego w Mosinie.

 

 

§ 4.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.) nałożyła na gminy obowiązek uchwalenia „gminnego programu przeciwdziałania narkomanii”.

W myśl art. 10 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy, a środki na realizację „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011”, zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.), pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

„Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011” jest kontynuacją zadań z roku 2010 i powstał w oparciu o zaktualizowane dane z Komisariatu Policji w Mosinie, Zespołu Kuratorów Sądowych przy Sądzie Rejonowym w Śremie, 2 Punktów  Konsultacyjnych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mosinie, Poradni Terapii Uzależnień „Wilda”, Ośrodka Pomocy Społecznej w Mosinie,  placówek służby zdrowia, z których wynika, że wśród młodzieży występuje świadomość szkodliwości zażywania środków odurzających oraz uzależnienia się od narkotyków. Pomimo małej ilości osób przyznających się do kontaktu z narkotykami, problem ten istnieje i należy prowadzić działalność profilaktyczną, celem zminimalizowania problemów wynikających z korzystania ze środków odurzających.

Przyjęcie gminnego programu przeciwdziałania narkomanii dla gminy, powinno w istotny sposób przyczynić się do dalszego minimalizowania problemu związanego z uzależnieniem środkami odurzającymi wśród dzieci i młodzieży na terenie gminy Mosina.