Uchwała nr XLVI/359/05

UCHWAŁA NR XLVI/359/05
RADY MIEJSKIEJ W MOSINIE
z dnia 28 lipca 2005 r.

w sprawie odmowy uchylenia uchwały nr XXVIII/232/04 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Mosinie.

 

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje:

 

§ 1.

Odmawia się uchylenia uchwały nr XXVIII/232/04 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Mosinie.

 

§ 2.

Przewodniczący Rady Miejskiej zawiadomi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Śremie o odmowie uchylenia uchwały.

 

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.

 

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

UZASADNIENIE

Prokurator Prokuratury Rejonowej w Śremie, działając na podstawie art. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o Prokuraturze (Dz. U. z 2002 r., Nr 21, poz. 206), wniósł pismem Nr Pa 16/05 z dnia 14 czerwca 2005 r. o uchylenie uchwały nr XXVIII/232/04 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Mosinie (Dz. Urz. Woj. Wlkp. Nr 124, poz. 2530) z powodu jej niezgodności z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz przepisami § 29 w związku z § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie “Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908). W ocenie Prokuratora, do naruszenia prawa doszło poprzez zamieszczenie w załączniku do uchwały Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Mosinie. Prokurator na poparcie swoich twierdzeń, podzielił pogląd zawarty w wyroku NSA we Wrocławiu (sygn. akt II SA/Wr 1389/03 z dnia 14 listopada 2003 r.), w którym NSA stwierdził: “Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków jest powszechnie obowiązującym aktem prawa miejscowego. Normy prawa powszechnie obowiązującego nie mogą być ustanowione w formie załączników do uchwały”. Rada Miejska w Mosinie po rozpatrzeniu sprawy nie podzieliła poglądu Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Śremie, bowiem doszła do odmiennego wniosku, że nie doszło
do naruszenia powołanych przez Prokuratora przepisów prawnych. Przede wszystkim z żadnego z powołanych przepisów prawnych nie wynika, że akty prawa miejscowego nie mogą stanowić załącznika do uchwały. Tym bardziej nie jest tak, jak wywodzi Prokurator, że w przypadku uchwalenia aktu prawa miejscowego w formie załącznika do uchwały “pozbawia uchwałę całej jej merytorycznej treści”. Prezes Rady Ministrów w § 29, w związku z § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie “Zasad techniki prawodawczej”, nie wymienił enumeratywnie, co może zawierać załącznik do uchwały, tylko użył zwrotu “w szczególności”, czyli katalog spraw jest otwarty. Ponadto Wydział Prawny i Nadzoru Wojewody Wielkopolskiego nie dopatrzył się naruszenia prawa i stoi na stanowisku, że jest to nieistotne naruszenie prawa. W tym stanie sprawy Rada Miejska w Mosinie odmawia uchylenia uchwały.