Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z późn. zm.), art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.), art. 25, 26 i 27 ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej ( Dz.U.Nr.64 poz.593 ) Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się „Roczny program współpracy samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005”, określony w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2.
Zobowiązuje się Burmistrza do realizacji „Rocznego programu współpracy samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005” określonego w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega opublikowaniu
w „Merkuriuszu Mosińskim” oraz na tablicach Urzędu Miejskiego.
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), w myśl art. 5 ust. 3 nakłada na organy samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania programów współpracy z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.
Załącznik do uchwały nr XXIX/239/04 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 22 lipca 2004r.
Roczny program współpracy samorządu Gminy Mosina
z organizacjami pozarządowymi
oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005.
Przyjmując niniejszy dokument, Rada Miejska w Mosinie deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na zasadzie partnerstwa i wyraża intencję realizacji swoich zadań ustawowych, w zakresach gdzie jest to możliwe, w ścisłym współdziałaniu z nimi.
„Roczny program współpracy samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005” został opracowany na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej, w celu określenia zakresu współdziałania. Za celowe uznaje się coroczne wskazywanie wybranych obszarów i priorytetowych grup zadań po to, aby na ich realizację kierować środki finansowe. Głównymi kryteriami selekcji tych grup są - z jednej strony potrzeby Gminy, zaś z drugiej strony - potencjał organizacji pozarządowych.
Stwierdzenie powyższe poparte jest dotychczasowymi doświadczeniami i stanowi punkt wyjścia do dalszego pogłębiania współpracy z tymi organizacjami. Współpraca ta ma na celu lepsze wykonywanie zadań ustawowo powierzonych Gminie. Potencjał organizacji pozarządowych oraz bliskość tematyczna przedmiotu ich działalności z zadaniami gminy, jednoznacznie wskazuje na możliwość lepszego zaspokajania potrzeb zbiorowych wspólnym wysiłkiem samorządu i tych organizacji.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Podstawą „Rocznego programu współpracy samorządu Gminy Mosina z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005”, zwanego dalej „Programem”, jest art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.).
§ 2.
1) „ustawie” - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.),
2) „uchwale” - rozumie się przez to uchwałę, do której załącznikiem jest Program,
3) „Gminie” - rozumie się przez to Gminę Mosina,
4) „podmiotach Programu” - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,
5) „dotacji” - rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. d pkt 111 ust.3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm.),
6) „konkursie” - rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i w art.13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub otwarty konkurs ofert, o którym mowa art.25 ust.4 ustawy o pomocy społecznej.
Obszary i formy współpracy
§ 3.
Współpraca z podmiotami Programu dotyczy zadań określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz.1591 z późn. zm.), a w szczególności zadań własnych gminy obejmujących następujące obszary:
1) ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) promocji, profilaktyki i ochrony zdrowia,
3) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
4) edukacji w zakresie edukacyjnej opieki wychowawczej,
5) kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego,
6) kultury fizycznej i sportu, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
7) ekologii, w tym w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień,
8) bezpieczeństwa publicznego,
9) profilaktyki i rehabilitacji uzależnień,
10) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, aktywizacji zawodowej bezrobotnych,
11) współpracy ze społecznościami lokalnymi.
§ 4.
Zadaniami Programu są:
1) wspieranie działań z zakresu pomocy społecznej,
2) wspomaganie działań na rzecz integracji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
3) wspieranie działań z zakresu bezpieczeństwa i przeciwdziałania patologiom społecznym,
4) organizacja wolnego czasu i aktywizacja społeczna dzieci i młodzieży,
5) wspieranie profilaktyki i działań na rzecz promocji zdrowia,
6) wspieranie działań na rzecz profilaktyki i rehabilitacji uzależnień,
7) organizacja wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży,
8) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
9) organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży,
10) remonty obiektów kultury fizycznej będących własnością Gminy,
11) wspieranie inicjatyw z zakresu ochrony środowiska,
12) wspieranie społecznych lokalnych inicjatyw kulturalnych,
13) wspieranie przedsięwzięć artystycznych realizowanych na terenie Gminy,
§ 5.
1) zlecania podmiotom Programu realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie,
2) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków,
3) konsultowania z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
4) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym.
§ 6.
1) powierzenie wykonania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji,
2) wsparcie takiego zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jej realizacji.
1) remonty budynków, z wyjątkiem obiektów kultury fizycznej będących własnością Gminy,
2) zadania i zakupy inwestycyjne,
3) zakupy gruntów,
4) działalność gospodarczą,
5) pokrycie kosztów utrzymania biura podmiotów Programu,
6) działalność polityczną.
§ 7.
§ 8.
Do konkursu, o którym mowa w § 7, mogą przystąpić także jednostki organizacyjne, podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane.
§ 9.
Powierzenie realizacji zadania, o którym mowa w § 6, ust. 2, pkt 1, może nastąpić poprzez zakup usług, zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 10.
Wzory dokumentów związanych z realizacją Programu określa rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193 poz. 1891).