Zarządzenie
Nr 104/2020
Burmistrza Gminy Mosina
z dnia 25 sierpnia 2020 r.
w sprawie określenia zasad wydatkowania dodatkowego funduszu jednostek pomocniczych Gminy Mosina.
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713) zarządzam, co następuje:
§ 1. 1. Niniejsze zarządzenie określa zasady realizacji zadań wynikających z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez jednostki pomocnicze Gminy Mosina, przy wykorzystaniu dodatkowego funduszu, który zostanie podzielony na poszczególne jednostki pomocnicze.
2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) Funduszu - należy przez to rozumieć dodatkowy fundusz jednostek pomocniczych Gminy Mosina,
2) Wniosku - należy przez to rozumieć wniosek o przyznanie środków z Funduszu, wraz z planem wydatkowania tych środków,
3) Jednostce - należy przez to rozumieć jednostki pomocnicze Gminy Mosina, a więc sołectwa i osiedla,
4) Zebraniu - należy przez to rozumieć zebranie wiejskie sołectwa lub zebranie ogólne mieszkańców osiedla,
5) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Mosina,
6) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Mosinie,
7) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Mosina.
§ 2. 1. Zapis w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczący wielkości zabezpieczonych środków na następny rok budżetowy na Fundusz, stanowi delegację do dysponowania w/w środkami przez Burmistrza.
2. Środki Funduszu przeznacza się realizację przedsięwzięć określonych we Wniosku Jednostki, które obejmują zadania własne gminy.
3. O kierunku wydatkowania Funduszu decyduje Zebranie. Ze środków Funduszu można:
1) wykonać jednoroczną inwestycję lub remont (np. chodnika, części drogi gminnej, budynku, wiaty przystankowej),
2) wymienić lub uzupełnić elementy placu zabaw, siłowni zewnętrznej lub małej architektury,
3) przygotować, uzupełnić, zbudować miejsca spotkań integracyjnych dla mieszkańców Jednostki,
4) postawić lampy solarne,
5) uzupełnić wyposażenie świetlic wiejskich,
6) poprawić bezpieczeństwo ruchu,
7) uzupełnić nasadzenia drzew i krzewów,
8) zakupić kosiarkę, podkaszarkę itp. oraz materiały eksploatacyjne do tych urządzeń.
§ 3. Uprawnionym do korzystania z Funduszu jest Jednostka, w imieniu którego działa sołtys lub zarząd osiedla.
§ 4. Burmistrz w terminie do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy przekaże sołtysom i przewodniczącym zarządu osiedla informacje o wysokości środków Funduszu dla danej Jednostki.
§ 5. 1. Warunkiem przyznania środków Funduszu jest złożenie przez Jednostkę Wniosku do Burmistrza w nieprzekraczalnym terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. do Wniosku należy załączyć:
1) protokół z Zebrania,
2) listę obecności Zebrania,
3) uchwałę w sprawie zatwierdzenia Wniosku.
3. We Wniosku można wykazać wkład własny Jednostki, tj. praca mieszkańców Jednostki, wolontariuszy, fundusze zewnętrzne, itp.
§ 6. 1. Wydatki z Funduszu traktowane są tak jak wydatki budżetowe, co oznacza, że zaplanowanie w budżecie Gminy wydatków na przedsięwzięcia Jednostek, podlegają takim samym procedurom oraz identycznej klasyfikacji budżetowej, jak w przypadku innych wydatków budżetu Gminy.
2. Wydatki należy udokumentować rachunkiem lub fakturą wystawioną na adres: Gmina Mosina, pl. 20 Października 1, 62-050 Mosina, NIP: 7773154370.
3. Sołtys oraz przewodniczący zarządu osiedla jest zobligowany do sprawdzenia dokumentu (rachunku, faktury), opisania go pod względem merytorycznym oraz podpisania (wraz z przedstawicielami rady sołeckiej lub zarządu osiedla, zgodnie z wymaganiami dotyczącymi opisywania dokumentów finansowych uregulowanych w statucie Jednostki) i złożenia pieczęci Jednostki.
4. Sprawdzenie rachunku lub faktury pod względem merytorycznym oraz złożenie podpisów oznacza, że wydatek jest zgodny z celem i wysokością ustaloną w planie przedsięwzięcia, który ujęto we Wniosku.
§ 7. 1. Środki Funduszu należy wykorzystać (opłacić wszelkie rachunki i faktury) ostatecznie do dnia 20 grudnia danego roku budżetowego.
2. Wydatki każdego przedsięwzięcia winny być zgodne z planowaną wartością całkowitą Wniosku.
3. Niewykorzystane środki Funduszu nie przechodzą na kolejny rok budżetowy.
§ 8. Zadania wykonywane z Funduszu należy realizować zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843).
§ 9. Zakupiony sprzęt lub wytworzone w ramach Funduszu przez Jednostkę obiekty (chodniki, place zabaw, skwery itp.) stanowią składniki mienia komunalnego Gminy.
§ 10. Skarbnik Gminy Mosina jest odpowiedzialny za prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej wydatków ponoszonych w ramach Funduszu.
§ 11. 1. Pracownicy merytoryczni, którym zostanie powierzona odpowiedzialność za nadzór nad realizacją funduszu zobowiązani są do:
1) oceny złożonych Wniosków i przedstawienia Burmistrzowi swoich rekomendacji, za pośrednictwem Sekretarza Gminy,
2) zatwierdzenia wydatków pod względem merytorycznym,
3) sporządzenia dokumentów przyjęcia zakupionego lub wytworzonego w ramach Funduszu majątku.
2. Pracownicy wskazani w ust. 1 ponoszą odpowiedzialność za procedurę dokonywania zamówień (zleceń).
3. Pracownik Referatu Księgowości dokonuje sprawdzenia przedłożonych dokumentów finansowych pod względem rachunkowym oraz przeprowadza weryfikację w zakresie zgodności wskazanych kwot z wartością zaplanowaną i wyszczególnioną we Wniosku.
§ 12. Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.
§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.