Referat Podatków i Opłat prowadzi sprawy z zakresu wymiaru, poboru podatków i opłat oraz egzekucji należności pieniężnych. Do podstawowych zadań Referatu należą sprawy:
Prowadzenie ewidencji podatków i inkasentów.
Gromadzenie, przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem pranym i rzeczywistym deklaracji i informacji podatkowych składanych organowi podatkowemu.
Przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących podatków i opłat.
Podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego.
Prowadzenie ewidencji wpływów należności z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Prowadzenie windykacji opłat należności za gospodarowanie odpadami komunalnymi (upomnienia, umorzenia, odraczanie, rozkładanie na raty).
Przyjmowanie od właścicieli nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Prowadzenie bieżącej weryfikacji deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie projektów decyzji w sprawach ustalania wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wobec właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązali się z obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty albo powstania uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w złożonych deklaracjach.
Utworzenie i stała aktualizacja bazy danych rejestru gminnego wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych objętych systemem gospodarki odpadami komunalnymi.
Opracowywanie wezwań w sprawie niezłożonych oraz złożonych deklaracji.
Prowadzenie ewidencji deklaracji zobowiązanych podmiotów oraz przygotowywanie analiz, sprawozdawczości z tego zakresu.
Prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych.
Przygotowywanie danych do projektów aktów dotyczących podatków i opłat.
Przygotowywanie projektów uchwał z zakresu prowadzonych spraw.
Przygotowywanie sprawozdań dotyczących podatków i opłat.
Wydawanie zaświadczeń w zakresie prowadzonych spraw w Referacie Podatków i Opłat.
Bieżąca aktualizacja ewidencji podatników.
Windykacja należności cywilnoprawnych.
Sporządzanie list płac dla pracowników Urzędu.
Prowadzenie kart wynagrodzeń oraz kart zasiłkowych zatrudnionych pracowników.
Współpraca z urzędami skarbowymi w zakresie pobieranych podatków.
Współpraca z ZUS w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne.
Prowadzenie zadań z zakresu udzielania dotacji dla jednostek nienależących do sektora finansów publicznych.
Prowadzenie kontroli wewnętrznej zgodnie z zatwierdzonym przez Burmistrza na dany rok planem.
Przygotowywanie zezwoleń na przeprowadzenie imprez masowych i zgromadzeń publicznych.
Potwierdzanie zawarcia umów dzierżawy gruntów w rozumieniu przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników na podstawie dokumentów będących w posiadaniu Urzędu.