Zarządzenie Nr BG.0050.127.2018 z dnia 3 września 2018 r. w sprawie rejestracji i wysyłki dokumentów oraz sposobu wykonywania niektórych czynności kancelaryjnych w Urzędzie Miejskim w Mosinie
ZARZĄDZENIE Nr BG.0050.127.2018
Burmistrza Gminy Mosina
z dnia 3 września 2018 r.
w sprawie rejestracji i wysyłki
dokumentów oraz sposobu wykonywania niektórych czynności kancelaryjnych w
Urzędzie Miejskim w Mosinie.
Na podstawie art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), w związku z § 1.
ust. 3, § 2., § 42. ust. 3 Instrukcji kancelaryjnej - stanowiącej załącznik nr
1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w
sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz
instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(Dz. U. Nr 14, poz. 67), zarządzam co następuje:
REJESTRACJA I WYSYŁKA
KORESPONDENCJI, CZYNNOŚCI KANCELARYJNE
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1.
Wskazuje się dla Urzędu Miejskiego w Mosinie jako podstawowy sposób
dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw - tradycyjny system
wykonywania czynności kancelaryjnych.
2. Podstawowy
sposób rejestracji przebiegu załatwiania spraw jest wspomagany przez
elektroniczny system obiegu dokumentów Spektrum wraz z modułami tematycznymi, służący
do realizowania wszelkich czynności kancelaryjnych, w szczególności do:
1)
prowadzenia rejestrów przesyłek
wpływających i wychodzących oraz pism wewnętrznych,
2)
zakładania spraw,
3)
prowadzenia kompletnych spisów
spraw, które po wydrukowaniu z systemu Spektrum będą przechowywane we
właściwych teczkach aktowych,
4)
przygotowywania projektów pism
wysyłanych w postaci tradycyjnej oraz elektronicznej do podmiotów zewnętrznych,
5)
przygotowywania projektów pism
wysyłanych w postaci tradycyjnej oraz elektronicznej do podmiotów wewnętrznych,
6)
udostępniania i rozpowszechniania
pism wewnątrz urzędu,
7)
tworzenia przesyłek,
8)
dokonywania dekretacji, pod
warunkiem przeniesienia jej następnie w formie dekretacji zastępczej na
dokument w postaci nieelektronicznej,
9)
prowadzenia metryk spraw,
3. Korespondencję
i dokumenty rejestruje się w systemie Spektrum w sposób odzwierciedlający
faktyczny stan dokumentacji przechowywanej w urzędzie.
4. Dokumenty
wpływające do urzędu wprowadzane są do systemu Spektrum przez określone w
niniejszym Zarządzeniu komórki organizacyjne urzędu. Odbywa się to poprzez
utworzenie w systemie Spektrum elektronicznego odwzorowania dokumentu,
zawierającego w szczególności oznaczenie nadawcy, opis oraz wizerunek (skan)
dokumentu.
5. Dokumenty
wewnętrzne oraz wychodzące z urzędu wprowadzane są do systemu Spektrum przez komórkę
organizacyjną urzędu, która tworzy dokument.
6. Zakres,
tryb i zasady wprowadzania danych z wykorzystaniem modułów tematycznych systemu
Spektrum, uregulowane są w odrębnych zarządzeniach.
§ 2. Nadzór nad poprawnością działania systemu
Spektrum sprawują:
1)
Sekretarz Gminy - w zakresie
organizacyjnym,
2)
Pracownicy Zespołu Informatyków -
w zakresie informatycznym.
§ 3. 1.
Każdy z pracowników posiadający pisemne upoważnienie do przetwarzania danych ma
obowiązek codziennego:
1)
logowania się do systemu Spektrum,
2)
bieżącej pracy w systemie Spektrum.
Z powyższego
obowiązku wyłączeni są pracownicy, od których ze względu na rodzaj wykonywanej
pracy nie wymaga się logowania do systemu.
2. Każdy z
pracowników (użytkowników) systemu Spektrum jest jednoznacznie identyfikowany w
systemie za pomocą nazwy użytkownika (loginu) oraz hasła.
3. Każda
operacja na dokumencie jest rejestrowana i zapamiętywana w systemie Spektrum
wraz z informacją kto jej dokonał.
§ 4. Aktualna
instrukcja użytkowania systemu Spektrum dostępna jest z poziomu aplikacji.
§ 5.
Koordynatorem czynności kancelaryjnych jest upoważniony pracownik Referatu Spraw
Obywatelskich i Działalności Gospodarczej - Pani Małgorzata Stańczak.
Rozdział 2.
System Spektrum a systemy dedykowane
§ 6. 1. Pracownik
odpowiedzialny za realizację sprawy prowadzonej przy wykorzystaniu systemu
dedykowanego, w przypadku otrzymania pisma w systemie Spektrum, w celu
zakończenia postępowania w tym systemie, w polu „Uwagi" dokonuje adnotacji, że
sprawa realizowana jest przy wykorzystaniu systemu dedykowanego ze wskazaniem
nazwy tego programu i kolejno w atrybutach pisma odznacza pole „Wymagana
odpowiedź". W przypadku braku uprawnień czynność tą wykonuje kierownik
komórki organizacyjnej.
2. Elektroniczne odwzorowanie obiegu
dokumentów w zakresie spraw, które zostały założone przed wejściem w życie
niniejszego Zarządzenia, do ich zakończenia, realizowane jest w programie e‑SOS.
Rozdział 3.
Przyjęcie,
rejestracja i rozdysponowanie korespondencji przychodzącej do urzędu
§ 7. 1. Korespondencja
wpływa do urzędu w postaci:
1)
przesyłek pocztowych i
kurierskich,
2)
wniosków, pism i innych dokumentów
składanych bezpośrednio przez klientów w Kancelarii,
3)
faksów,
4)
e-maili oraz innej niewymienionej
w niniejszym ustępie korespondencji elektronicznej,
5)
dokumentów elektronicznych dostarczonych
za pośrednictwem ESP,
6)
korespondencji składanej
bezpośrednio przez klientów na wybranych stanowiskach pracy,
7)
korespondencji przekazywanej przy
pomocy innych dedykowanych systemów teleinformatycznych.
2.
Korespondencja wskazana w ust. 1 pkt 6 i 7 podlega w szczególności zasadom
określonym w § 9. ust. 5.
§ 8. 1. Pisma
wpływające do Urzędu dzielone są na:
1)
podlegające rejestracji,
2)
nie podlegające rejestracji.
2. Nie
podlegają rejestracji wyłącznie:
1)
dokumenty księgowe, których obieg
wyznacza instrukcja obiegu dokumentów księgowych,
chyba że w wyżej wskazanej instrukcji określono inaczej,
2)
druki reklamowe, gazety, afisze, ulotki,
publikacje oraz życzenia, podziękowania, dyplomy i gratulacje, jeżeli nie
stanowią części akt sprawy,
3)
publikacje (dzienniki urzędowe,
czasopisma, książki, katalogi, broszury),
4)
niezamawiane przez podmiot oferty
handlowe, szkoleniowe i oferty pracy,
5)
zaświadczenia L4,
6)
świadectwa ukończenia kursów.
3. Wyłączenie
określonych rodzajów dokumentów z systemu Spektrum możliwe jest wyłącznie za
zgodą Sekretarza Gminy, po złożeniu pisemnego, umotywowanego wniosku przez kierownika
komórki organizacyjnej. Wydanie powyższej zgody wymaga zmiany niniejszego
Zarządzenia.
4. Korespondencja nie podlegająca rejestracji przekazywana jest przez
Kancelarię bezpośrednio do kierownika właściwej komórki organizacyjnej.
§ 9. 1. W
skład Kancelarii wchodzą:
1)
Biuro Obsługi Interesanta w
zakresie przesyłek wskazanych w § 7. ust. 1, pkt 2, 5 i 7,
2)
Referat Organizacyjny, w
szczególności Sekretariat w zakresie przesyłek wskazanych w § 7. ust. 1, pkt 1,
3 i 4, przy czym zastrzega się wprowadzanie przesyłek od organów
kontrolnych, jedynie w Sekretariacie,
3)
Upoważnieni pracownicy w zakresie
przesyłek wskazanych w § 7. ust. 1, pkt 6 i 7,
4)
Upoważnieni pracownicy Straży
Miejskiej w Mosinie w zakresie przesyłek wskazanych w § 7. ust. 1, pkt 1, 2, 3,
4, 6 i 7, adresowanych i doręczonych do siedziby Straży Miejskiej w
Mosinie.
2. W celu
usprawnienia obsługi korespondencji przychodzącej, na podstawie polecenia
Sekretarza Gminy, dopuszcza się wprowadzanie korespondencji wskazanej w § 7.
ust. 1 z wyłączeniem przesyłek od organów kontrolnych, wymiennie przez komórki
wskazane w ust. 1, pkt. 1 i 2.
3. Kancelaria
dokonuje:
1)
rozdziału korespondencji na
podlegającą rejestracji i nie podlegającą rejestracji,
2)
sprawdzenia poprawności wskazanego
adresu na przesyłce oraz stanu jej opakowania, a w przypadku przesyłek
przekazanych w postaci e-mail dokonuje się ich wstępnej selekcji mającej na
celu oddzielenie spamu, wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie i
wiadomości stanowiących korespondencję prywatną,
3)
rejestracji przesyłek wpływających,
4)
weryfikacji ważności podpisu
elektronicznego i integralności podpisanego dokumentu, w przypadku jeżeli
przesyłka w postaci elektronicznej lub załącznik do niej zawiera podpis
elektroniczny identyfikujący jego posiadacza,
5)
pozostałych czynności
kancelaryjnych wynikających z niniejszego Zarządzenia oraz obowiązujących
przepisów prawa.
4. Przyjęcie
przesyłki przez Kancelarię jest potwierdzane na żądanie składającego dokumenty:
1)
w formie pieczęci wpływu
nanoszonej na kopię pisma,
lub
2)
w formie dedykowanego wydruku z
systemu Spektrum.
5. Korespondencję
określoną w § 7. ust. 1 pkt 6 i 7, należy przekazać do Kancelarii w celu
zarejestrowania, wykonania odwzorowania cyfrowego lub dołączenia postaci
elektronicznej i włączenia do obiegu dokumentów, z wyłączeniem
korespondencji wskazanej w § 10. ust. 1.
§ 10. 1. Określa się następujące rodzaje korespondencji, która
rejestrowana jest bez konieczności cyfrowego odwzorowania, bezpośrednio w
systemie Spektrum, przez uprawnionych pracowników komórek organizacyjnych:
1)
Referat Spraw Obywatelskich i
Działalności Gospodarczej:
a)
wnioski o wpis do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - obsługiwane są w systemie
CEIDG,
b)
wnioski o wydanie dowodu
osobistego, zgłoszenia utraty i uszkodzenia dowodu osobistego oraz zgłoszenia meldunkowe
- obsługiwane są w systemie ŹRÓDŁO.
2)
Urząd Stanu Cywilnego - wnioski o
wydanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz dokumenty stanowiące podstawę
sporządzenia aktu stanu cywilnego - obsługiwane są w systemie ŹRÓDŁO,
2. Kancelaria
rejestruje, umieszczając na kopercie pieczęć wpływu, ale nie otwiera
korespondencji:
1)
adresowanej:
a)
do USC,
b)
do Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych,
c)
imiennie do pracownika urzędu, bez
określenia jego stanowiska lub komórki organizacyjnej urzędu, do której
jest przyporządkowany,
2)
ofert składanych w prowadzonych:
a)
postępowaniach przetargowych,
b)
naborach na wolne stanowiska
urzędnicze,
c)
konkursach organizowanych przez
urząd na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie lub innych konkursach realizowanych przez komórki organizacyjne
urzędu,
3)
opisanej zgodnie z procedurą
określoną w odrębnych przepisach,
4)
niejawnej, opatrzonej klauzulą
tajności,
5)
opatrzonej klauzulą:
a)
„tajemnica skarbowa",
b)
„oświadczenie majątkowe".
3. Pracownik,
który otrzyma zamkniętą korespondencję, po jej otwarciu zobowiązany jest
uzupełnić wszystkie brakujące informacje w systemie Spektrum, z wyjątkiem informacji,
których udostępnienie podlega ograniczeniom na podstawie odrębnych przepisów.
4. Na każdej
wpływającej korespondencji umieszcza się w górnym prawym rogu pierwszej strony
(na korespondencji przekazywanej bez otwierania - na przedniej stronie koperty)
pieczęć wpływu określającą datę otrzymania i wchodzący numer ewidencyjny z
rejestru korespondencji przychodzącej. W przypadku braku miejsca w prawym
górnym rogu pieczęć wpływu umieszcza się w dostępnym widocznym miejscu.
5. Na
zawiadomieniu o zamiarze zorganizowania zgromadzenia przy pieczęci wpływu
wpisuje się dodatkowo godzinę i minuty wniesienia zawiadomienia, które decydują
o kolejności wniesienia tego zawiadomienia.
6. Godzinę i
minuty odnotowuje się przy pieczęci wpływu również na przesyłkach składanych w
ramach ofert do prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i
konkursów.
7. W Kancelarii
prowadzony jest jeden rejestr korespondencji przychodzącej.
8. Rejestr
tworzy się w sposób automatyczny, na podstawie wpisów dokonywanych przez
pracowników Kancelarii.
9. Rejestr drukowany jest z systemu Spektrum raz
dziennie. Wydruk przechowuje się w Sekretariacie.
10. W
rejestrze korespondencji przychodzącej odnotowuje się obowiązkowo informacje
dot.:
1)
liczby porządkowej (automat),
2)
rodzaju dokumentu (lista wyboru)
3)
typu dokumentu (lista wyboru),
4)
sposobu dostarczenia (lista
wyboru)
5)
faktu otwarcia lub nieotwarcia
korespondencji (pole wyboru)
6)
daty wpływu (pole data),
7)
opisu dokumentu, czyli zwięzłego
odniesienia się do treści przesyłki (pole tekstowe),
8)
liczby załączników, wpisanej w
polu Uwagi, jeżeli zostały dołączone do przesyłki (pole tekstowe),
9)
określenie nazwy podmiotu od
którego przesyłka pochodzi, jeżeli tylko jest to możliwe z przypisaniem w odniesieniu
do:
a)
osób fizycznych - numeru PESEL,
b)
podmiotów gospodarki narodowej -
numeru REGON,
10) wskazania, komu przydzielono przesyłkę - dekretacja (pole wyboru).
11) znaku występującego na przesyłce (jeżeli występuje),
12) daty widniejącej na piśmie (jeżeli występuje).
11. Podczas rejestracji
korespondencji, każdorazowo dane klientów należy wczytywać z bazy klientów
urzędu. W przypadku braku klienta w bazie, należy dodać klienta zgodnie z zasadami
określonymi w Rozdziale 6 niniejszego Zarządzenia.
12. W przypadku niezarejestrowania korespondencji
przychodzącej w dniu, w którym została doręczona, Kancelaria w następnym dniu
roboczym, w pierwszej kolejności rejestruje zaległą korespondencję.
§ 11. 1. Po
naniesieniu na korespondencji numeru ewidencyjnego z rejestru korespondencji
przychodzącej Kancelaria wykonuje odwzorowanie cyfrowe dokumentu polegające na skanowaniu
dokumentu w całości, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Nie
wykonuje się odwzorowania cyfrowego korespondencji przychodzącej, ze względu
na:
1)
rozmiar stron większy niż A3,
2) postać lub formę niemożliwą do skanowania.
§ 12. 1. Korespondencja
przychodząca na informatycznym nośniku danych podlega rejestracji w Kancelarii
poprzez:
1)
naniesienie i wypełnienie pieczęci
wpływu na piśmie w sytuacji, gdy korespondencja na informatycznym nośniku
danych stanowi załącznik do niniejszego pisma,
2)
wydrukowanie korespondencji
zapisanej bezpośrednio na informatycznym nośniku danych, naniesienie oraz
wypełnienie pieczęci wpływu na pierwszej stronie wydruku lub sporządzenie
notatki o przyjęciu przesyłki, na której nanosi się i wypełnia pieczęć wpływu.
Rolę notatki o przyjęciu pisma może stanowić dedykowany wydruk z systemu
Spektrum.
2. Kancelaria
dołącza do zarejestrowanego pisma na nośniku papierowym, informatyczny nośnik
danych.
§ 13. 1. Upoważniony
pracownik Kancelarii dokonuje wstępnej dekretacji na korespondencji w postaci
papierowej i w systemie Spektrum z rozdziałem na komórki organizacyjne i przekazuje
całość dokumentów do Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy lub innej
upoważnionej osoby wg właściwości merytorycznych. Po potwierdzeniu dekretacji
przez w. wym. osoby, korespondencja przekazywana jest do Referatu
Organizacyjnego, gdzie zostaje rozdysponowana zgodnie z dekretacją na
poszczególne komórki organizacyjne urzędu.
2. Zmiana
dekretacji pomiędzy stanowiskami, wymaga każdorazowej zgody bezpośredniego
przełożonego i naniesienie jej w formie pisemnej (parafka) na korespondencji w
postaci papierowej. Zmianę dekretacji należy niezwłocznie odwzorować w systemie
Spektrum.
3. Komórka
organizacyjna urzędu wymieniona w dekretacji jako pierwsza otrzymuje oryginał
pisma do realizacji, pozostałe komórki/osoby otrzymują kopię pisma.
4. W przypadku
spraw prowadzonych przez więcej niż jedną komórkę organizacyjną należy
postępować wg następujących zasad:
1)
Jeżeli otrzymana przesyłka dotyczy
sprawy wchodzącej w zakres zadań różnych komórek organizacyjnych lub
prowadzących sprawy, w dekretacji wskazuje się komórkę organizacyjną lub
prowadzącego sprawę, do którego należy ostateczne załatwienie sprawy.
Wyznaczona komórka organizacyjna lub prowadzący sprawę stanowi wtedy komórkę
merytoryczną. W systemie Spektrum, komórka merytoryczna przekazuje korespondencję
do pozostałych komórek organizacyjnych lub prowadzących sprawę za pomocą
funkcji „Udostępnianie".
2)
Jeżeli otrzymana przesyłka dotyczy
kilku spraw, wskazuje się komórki merytoryczne właściwe do załatwienia
poszczególnych spraw, a w systemie Spektrum tworzy się odpowiednią ilość kopii pisma
i dokonuje „Dystrybucji" do wszystkich komórek merytorycznych.
5. W
przypadku, gdy właściwą do rozpatrzenia sprawy jest inna jednostka organizacyjna
Gminy Mosina, właściwy pracownik merytoryczny przekazuje korespondencję w
sprawie do tej jednostki i zamyka powyższe pismo w systemie Spektrum na
swoim poziomie, stosując odpowiednio zasady określone w § 6.
6. Niedopuszczalne
jest przekazywanie przez Referat Organizacyjny korespondencji w formie
tradycyjnej bez uprzedniego przekazania jej w systemie Spektrum, z wyłączeniem
korespondencji, która nie podlega skanowaniu i wprowadzeniu do systemu Spektrum.
7. Odbiór
korespondencji:
1)
w formie tradycyjnej odbywa się
przez pracowników wskazanych przez kierowników właściwych komórek
organizacyjnych urzędu. Fakt odbioru zostaje potwierdzony poprzez złożenie
podpisu w rejestrze korespondencji wpływającej przez upoważnionego pracownika,
2)
w formie elektronicznej odbywa się
w systemie Spektrum. Fakt odbioru, powinien zostać niezwłocznie uwidoczniony w
systemie Spektrum i dokonuje go pracownik, na którego zostało zadekretowane
dane pismo.
8. Komórki
organizacyjne urzędu powinny odbierać z Referatu Organizacyjnego, rozdysponowaną
korespondencję w godz. od 10:30 do 13:30. Korespondencja pilna wydawana jest
przez cały dzień w godzinach pracy Referatu Organizacyjnego.
9. Korespondencję
przekazaną przez Referat Organizacyjny niewłaściwej komórce organizacyjnej
urzędu należy bezzwłocznie zwrócić do Referatu Organizacyjnego.
§ 14. W
okresie nieobecności pracownika wszystkie czynności związane z pełnieniem
zastępstwa należy wykonywać w formie tradycyjnej oraz elektronicznej, tj. w
systemie Spektrum.
Rozdział 4.
Zasady obiegu
korespondencji kierowanej na ESP i pocztę elektroniczną
§ 15. 1. Korespondencja
przekazana na ESP odbierana jest w Kancelarii. UPO zostaje wytworzone
automatycznie i odesłane do nadawcy.
2. Kancelaria całą korespondencję przekazaną na ESP:
1)
drukuje wraz z UPO,
2)
nanosi na pierwszej stronie
wydruku pieczęć wpływu,
3)
nanosi na pierwszej stronie wydruku
opatrzonego pieczęcią wpływu informację o ważności podpisu elektronicznego
wraz z datą weryfikacji oraz czytelnym podpisem pracownika sporządzającego
wydruk. W przypadku kiedy podpis elektroniczny nie obejmuje całości
doręczonego pisma (dot. np. tylko załącznika), na pierwszej stronie wydruku
nanosi uwagę, których elementów pisma dotyczy złożony podpis elektroniczny, a
na wydruku elementu nie objętego podpisem elektronicznym nanosi informację o
brak podpisu. W celu nanoszenia powyższych informacji dopuszcza się stosowanie
pieczęci,
4)
nanosi na wydruk UPO czytelny
podpis sporządzającego wydruk oraz datę wykonania wydruku,
5)
przekazuje do komórek
organizacyjnych w wersji papierowej i w systemie Spektrum.
3. Korespondencja
przekazana na skrzynkę poczty elektronicznej podanej na BIP jako właściwej do
kontaktu z urzędem, po selekcji, rejestrowana jest i drukowana w Kancelarii.
4. Korespondencja
przekazana na skrzynki poczty elektronicznej komórek organizacyjnych urzędu lub
indywidualne skrzynki pracowników mająca istotne znaczenie dla odzwierciedlenia
przebiegu załatwiania spraw przez urząd podlega rejestracji w Kancelarii.
Przekazanie do zarejestrowania jest obowiązkiem pracownika odbierającego
korespondencję z danej skrzynki i odbywa się w postaci elektronicznej lub
wydruku.
Rozdział 5.
Zasady
postępowania w przypadku awarii systemu Spektrum
§ 16. 1. W
przypadku awarii systemu Spektrum Kierownik Zespołu Informatyków niezwłocznie
powiadamia Sekretarza Gminy, podając wszelkie informacje związane z przedmiotową
awarią oraz szacunkowy czas jej usunięcia.
2. W czasie
trwania awarii systemu Spektrum pracownicy wykonują niezbędne czynności,
których niewykonanie zakłóciłoby pracę Urzędu w systemie tradycyjnym, w
szczególności:
1)
pracownicy Kancelarii po uzyskaniu
informacji, że awaria systemu Spektrum jest długotrwała tzn. jej usunięcie
potrwa dłużej niż 24 godziny, na polecenie bezpośredniego przełożonego
rozpoczynają rejestrację przesyłek wpływających w dziennikach
korespondencyjnych. Powyższa rejestracja prowadzona jest jako kontynuacja
numeracji z systemu Spektrum. Przesyłki pilne, po zarejestrowaniu, przekazywane
są do komórek organizacyjnych celem realizacji spraw,
2)
Pracownicy Referatu
Organizacyjnego zajmujący się przygotowaniem korespondencji wychodzącej po uzyskaniu
informacji, że awaria systemu Spektrum jest długotrwała tzn. jej usunięcie
potrwa dłużej niż 24 godziny przygotowują wysyłkę korespondencji, która powinna
zostać wysłana niezwłocznie poprzez wprowadzenie na ten czas pocztowych książek
nadawczych, wpisując odręcznie dane niezbędne do zapewnienia wysyłki
korespondencji wychodzącej.
3. Czynności
techniczne, mające na celu usunięcie awarii koordynuje Kierownik Zespołu
Informatyków, który na bieżąco informuje o postępie prac Sekretarza Gminy lub
osobę go zastępującą, a w przypadku braku takiej osoby, Burmistrza Gminy.
4. Pracownicy
komórek organizacyjnych urzędu do czasu usunięcia awarii prowadzą sprawy w
systemie tradycyjnym.
5. Po
usunięciu awarii:
1)
pracownicy Kancelarii wprowadzają
do systemu Spektrum zeskanowaną podczas awarii i skatalogowaną
dokumentację w odpowiedniej kolejności, aby zachować zgodność z rejestracją
w dzienniku korespondencyjnym,
2)
pracownicy komórek organizacyjnych
wprowadzają do systemu Spektrum dokumentację zgromadzoną w systemie tradycyjnym
z zachowaniem kolejności rejestracji spraw w teczkach,
3)
pracownicy Referatu
Organizacyjnego zajmujący się przygotowaniem korespondencji wychodzącej wprowadzają
do systemu Spektrum korespondencję wychodzącą z zachowaniem właściwej
kolejności.
Rozdział 6.
Baza klientów
urzędu
§ 17. 1. Baza
klientów urzędu tworzona i aktualizowana jest w systemie Spektrum, w module „Słowniki
ogólne" w kategorii „Podmioty".
2. Użytkownicy
systemu Spektrum odpowiedzialni są za porządek i ład panujący w bazie klientów
urzędu. Referat Organizacyjny prowadzi regularne kontrole poprawności
wprowadzania danych do bazy klientów i przekazuje raport zawierający
szczegółowy wykaz operacji i odpowiedzialnych za nie pracowników do Sekretarza
Gminy, na koniec każdego kwartału.
3. Sekretarz
Gminy po otrzymaniu raportu wzywa kierownika właściwej komórki organizacyjnej
do weryfikacji rozbieżności oraz naniesienia ew. poprawek w bazie klientów.
4. Obowiązkowo,
przed dodaniem nowego klienta, należy przeszukać bazę klientów urzędu w celu
eliminacji wielokrotnego wprowadzania tego samego klienta.
5. Niedozwolone
jest wielokrotne wprowadzanie tego samego klienta (osoby, firmy, instytucji).
System Spektrum dopuszcza jedynie wprowadzenie do 2 odrębnych adresów
pocztowych, dla każdego klienta.
6. W
przypadku, gdy klient nie występuje w bazie klientów urzędu należy go do niej dodać,
wprowadzając wszystkie posiadane informacje z należytą starannością oraz w
maksymalnym możliwym zakresie. Szczególnie istotne jest wypełnianie pól PESEL i
REGON.
7. Obowiązkiem
pracowników jest zwrócenie szczególnej uwagi na dokładne i prawidłowe
uzupełnianie danych.
Rozdział 7.
Postępowanie
z korespondencją i dokumentami w komórkach organizacyjnych urzędu
§ 18. 1. Wskazany
pracownik komórki organizacyjnej urzędu, odpowiedzialny za odbieranie
korespondencji, niezwłocznie sprawdza zgodność otrzymanej w systemie Spektrum
korespondencji z faktycznie odebraną z Referatu Organizacyjnego. Wszelkie
niezgodności lub braki natychmiast zgłasza pracownikom Referatu
Organizacyjnego, w celu zweryfikowania lub uzupełnienia.
2. Kierownicy
komórek organizacyjnych urzędu dekretują korespondencję, która wpłynęła do kierowanej
przez nich komórki organizacyjnej urzędu, poprzez:
1)
wskazanie daty dekretacji oraz podwładnego,
któremu zostaje przydzielona korespondencja do załatwienia,
2)
podanie ewentualnie wytycznych o
sposobie załatwienia sprawy i w zależności od pilności ustalenia terminu
załatwienia sprawy, przy czym termin załatwienia nie może być dłuższy niż
termin wynikający z odrębnych przepisów prawa.
§ 19. 1. Akta
spraw prowadzone są w postaci papierowej i pomocniczo w systemie Spektrum.
2.
Obowiązkiem każdego pracownika jest niezwłoczne i bieżące odwzorowywanie
przebiegu sprawy zarówno w aktach papierowych jak i w systemie Spektrum.
Niewypełnianie tego obowiązku jest naruszeniem obowiązków pracowniczych.
3.
Odwzorowanie przebiegu sprawy w systemie Spektrum winno być kompletne i wprowadzone
z należytą starannością, ze szczególnym uwzględnieniem:
1)
Pism przychodzących i wychodzących
wraz z ich pełną postacią elektroniczną,
2)
Korespondencji wewnętrznej,
3)
Lokalizacji przestrzennej sprawy,
4)
Stron postępowania, wprowadzonymi
zgodnie z zasadami określonymi w Rozdziale 6 niniejszego Zarządzenia.
4. Znak sprawy
nadawany jest przez system Spektrum i winien być generowany na bieżąco.
5. Korespondencja
otrzymana na informatycznym nośniku danych po wydrukowaniu dołączana jest do
akt sprawy.
6. Jeżeli nie
jest możliwe lub zasadne wydrukowanie pełnej treści korespondencji przekazanej
na informatycznym nośniku danych, ze względu na typ dokumentu elektronicznego
(np. nagranie dźwiękowe, nagranie wideo, oprogramowanie, baza danych) lub objętość
dokumentu elektronicznego (np. dokument zawiera dużą liczbę stron, albo wymaga
wydrukowania w dużym rozmiarze), korespondencja przekazywana jest bez drukowania.
7. Niedopuszczalne
jest przechowywanie informatycznych nośników danych w teczce wraz z dokumentacją
papierową, po zakończeniu sprawy. Nośniki te należy przekazać do składu
informatycznych nośników danych, który prowadzony jest przez Archiwum.
8. Pisma
wychodzące, odkładane do akt sprawy, podpisywane są odręcznie. Do odręcznego
podpisu przekazywany jest wydruk treści pisma z oryginalnego pliku załączonego
w systemie Spektrum do akceptacji.
9. Pismo
przeznaczone do wysyłki w postaci papierowej musi być identyczne z pismem
w aktach sprawy prowadzonej w systemie Spektrum.
10. W
przypadku, gdy odpowiedź przesyłana jest w postaci elektronicznej do akt sprawy
drukuje się pismo w postaci papierowej, podpisuje odręcznie i dołącza UPO
wydrukowane z systemu Spektrum.
11. Pismo elektroniczne
podpisywane jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym a następnie
wysyłane do odbiorcy bezpośrednio przy wykorzystaniu systemu Spektrum.
12. Niedopuszczalne
jest podpisywanie tego samego pisma przeznaczonego do wysyłki, czy to w
postaci papierowej czy elektronicznej, przez różne osoby.
13. W
przypadku podpisywania korespondencji wychodzącej, wysyłanej w formie
elektronicznej w trybie UPD, dopuszcza się stosowanie podpisu potwierdzonego
profilem zaufanym oraz podpisywanie przez inną osobę niż osoba, która podpisała
pismo właściwe (oba wyjątki dotyczą jedynie pisma w formie elektronicznej stanowiącego
„nośnik" dla pisma właściwego). Podpis taki traktowany jest jako forma podpisu
technicznego umożliwiającego wysłanie korespondencji.
14. W
wyjątkowych sytuacjach, w sprawach pilnych, w czasie nieobecności osoby, która
podpisała pismo w systemie Spektrum, prowadzący sprawę sporządza notatkę o
zaistniałej sytuacji i tworzy drugi egzemplarz pisma w wersji elektronicznej,
który przesyła do podpisania osobie zastępującej.
Rozdział 8
Postępowanie
z korespondencją wewnętrzną
§ 20. 1. Korespondencję
wewnętrzną przekazuje się w systemie Spektrum za pośrednictwem modułu
obsługującego pisma wewnętrzne.
2. Udostępnianie
i rozpowszechnianie pism pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędu odbywa się,
z zastrzeżeniem ust. 3, jedynie w postaci elektronicznej w systemie Spektrum.
3. Pisma
wewnętrzne stanowiące akta sprawy, dla których na podstawie innych przepisów
wymagana jest postać papierowa należy doręczać zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej.
Rozdział 9
Przygotowywanie
i wysyłanie korespondencji
§ 21. 1. Korespondencja może być
przekazywana odbiorcy w postaci pisma:
1)
wysyłanego przesyłką listową,
2)
wysyłanego faksem,
3)
zapisanego na nośniku
informatycznym wysyłanego przesyłką listową,
4)
wysyłanego w postaci elektronicznej,
5)
odbieranego osobiście.
2. Ogólną
zasadą przekazywania do Referatu Organizacyjnego korespondencji wychodzącej do
adresata jest równoczesne przekazanie wersji elektronicznej w systemie Spektrum
i papierowej dokumentu, chyba, że uzyskano zgodę Sekretarza Gminy na inny
sposób wysyłki.
3. Przygotowanie
korespondencji do wysyłki odbywa się we wszystkich komórkach organizacyjnych
urzędu w postaci papierowej oraz elektronicznej w systemie Spektrum i polega
na:
1)
Przygotowaniu kompletnych zestawów
pism papierowych zawierających wszystkie niezbędne załączniki, przeznaczonych
do wysyłki,
2)
Utworzeniu pism wychodzących w
systemie Spektrum i uzupełnieniu wszystkich adresatów z bazy klientów urzędu
zgodnie z zasadami określonymi w Rozdziale 6,
3)
Wygenerowaniu wszystkich przesyłek
w systemie Spektrum,
4)
Przekazaniu pism w wersji
papierowej do Referatu Organizacyjnego, gdzie zostaną one na podstawie
wydrukowanych kodów kreskowych, oznaczone jako przekazane do wysyłki.
4. Zadaniem
pracowników przygotowujących korespondencję do wysyłki jest dokonanie właściwej
oceny i podziału przesyłek ze względu na jej rodzaj (listy zwykłe, polecone,
priorytetowe, e-mail, fax, ESP, kurier, paczka, odbiór osobisty) i wprowadzenie
tej informacji do systemu Spektrum.
5. Ustala się
zbiorczą wysyłkę korespondencji, stąd też pisma należy dostarczać bezpośrednio
do Referatu Organizacyjnego (pokój nr 105) - niekopertowane, bez zwrotnego
potwierdzenia odbioru, zachowując właściwe terminy wysyłki.
6. Referat
Organizacyjny na podstawie danych wprowadzonych do systemu Spektrum, drukuje
koperty oraz zwrotne potwierdzenia odbioru, składa pisma do wysyłki oraz
oznacza w systemie Spektrum korespondencję jako oznaczoną do wysłania.
7. Bezpośrednio
na stanowiskach merytorycznych, realizowana jest wysyłka pism w następującym
zakresie:
1)
pisma elektroniczne za
pośrednictwem ESP - z wykorzystaniem systemu Spektrum,
2)
pisma elektroniczne za
pośrednictwem e-mail lub systemów dostarczonych przez podmioty zewnętrzne - z
oznaczeniem w systemie Spektrum sposobu i daty doręczenia,
3)
pisma papierowe za pośrednictwem
faksu z oznaczeniem w systemie Spektrum sposobu i daty doręczenia,
4)
odbioru osobistego z oznaczeniem w
systemie Spektrum sposobu i daty doręczenia.
§ 22. 1. Przygotowane
pisma w wersji papierowej można składać do wysyłki przez cały dzień w godzinach
pracy Referatu Organizacyjnego, przy czym przesyłki przyniesione do godziny 12:00,
w miarę możliwości organizacyjnych wysyłane są w tym samym, a najpóźniej w kolejnym
dniu roboczym, zaś przekazane w godzinach późniejszych nadawane są w następnym
dniu roboczym. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu akceptacji
Sekretarza Gminy, korespondencja złożona po godz. 12:00 zostanie nadana w tym
samym dniu.
2. Referat
Organizacyjny prowadzi dzienne rejestry wysyłanej korespondencji. Informacje w zakresie
korespondencji wskazanej w § 21. ust. 7 uzupełniają pracownicy merytoryczni.
3. W
rejestrze korespondencji wychodzącej odnotowuje się informacje dot.:
1)
liczby porządkowej,
2)
daty przekazania przesyłki do
wysłania,
3)
nazwę podmiotu oraz adres do
którego wysłano przesyłkę,
4)
znaku sprawy wysłanego pisma,
5)
sposobu przekazania przesyłki
(np.: list zwykły, polecony, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, fax, e-mail,
ESP, odbiór osobisty),
6)
faktu i daty doręczenia na
podstawie zwrotnych potwierdzeń odbioru.
4. Referat
Organizacyjny, otrzymane zwrotne potwierdzenia odbioru, rejestruje w systemie
Spektrum i przekazuje wersje papierowe na stanowiska merytoryczne.
5. Obowiązkiem
pracownika prowadzącego sprawę jest monitorowanie otrzymania zwrotnego potwierdzenia
odbioru i zgłaszanie jego braku.
6. Referat
Organizacyjny wysyła korespondencję zgodnie z dyspozycją zamieszczoną w systemie
Spektrum. Brak dyspozycji oznacza, że korespondencja zostanie wysłana jako
przesyłka zwykła.
7. Korespondencja
przygotowana niezgodnie z wytycznymi zawartymi w niniejszym rozdziale podlega
zwrotowi właściwej komórce organizacyjnej i nie zostaje wysłana.
§ 23. 1. Korespondencję do zewnętrznych
komórek organizacyjnych urzędu oraz gminy należy dostarczać do
Sekretariatu, gdzie zostanie umieszczona w teczce korespondencyjnej i odebrana
przez przedstawiciela danej komórki.
2. W szczególnie wyjątkowych sytuacjach, po uzgodnieniu z Referatem
Organizacyjnym, korespondencja adresowana do ww. komórek może zostać wysłana w
sposób tradycyjny.
Rozdział 10
Administrowanie
systemem Spektrum
§ 24. 1. Osobą
odpowiedzialną za działanie systemu Spektrum od strony technicznej jest
Kierownik Zespołu Informatyków.
2. Do
obowiązków administratora systemu Spektrum należy w szczególności:
1)
dbanie o należyte zabezpieczenie
dostępu do serwera zarówno fizyczne (odpowiednie zabezpieczenie miejsca
przechowywania serwera), jak i informatyczne (odpowiednie zabezpieczenie
dostępu do serwera poprzez sieć),
2)
kontrola stanu technicznego
serwera i jego konserwacja w zakresie dopuszczonym warunkami gwarancji,
3)
wykonywanie czynności
konserwatorskich bazy danych systemu Spektrum zapewniających szybką i efektywną
pracę,
4)
utrzymywanie kontaktu z serwisem
dostawcy systemu oraz koordynacja działań serwisu i użytkowników w wypadku
awarii,
5)
wykonywanie regularnych kopii
bezpieczeństwa danych przechowywanych w bazie danych jak również danych
konfiguracyjnych serwera,
6)
właściwe przechowywanie w/w kopii
w celu jak najdłuższej przydatności w wypadku awarii,
7)
odtwarzanie bazy danych systemu Spektrum
w razie awarii,
8)
tworzenie i aktualizowanie
struktury organizacyjnej urzędu,
9)
dbanie, aby ustawienia i dane w
systemie były na bieżąco aktualizowane i odzwierciedlały stan rzeczywisty.
Rozdział 11
Uprawnienia
dostępu do dokumentów funkcjonujących w ramach systemu Spektrum
§ 25. 1.
Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy - pełna widoczność wszystkich
dokumentów i spraw na stanowiskach w całym urzędzie.
2. Pozostałe
stanowiska i pracownicy - na podstawie nadanych upoważnień.
Rozdział 12
Przepisy
końcowe
§ 26. W
sprawach nieuregulowanych niniejszą instrukcją mają zastosowanie przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie
instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazpów akt oraz instrukcji w
sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr
14, poz. 67 z późn. zm.).
§ 27.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz Gminy Mosina: Jerzy Ryś