Zgłoszenie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

 

CEIDG - jak otworzyć firmę, jak rozpocząć biznes, działalność gospodarcza zakładanie, jak rozpocząć działalność gospodarczą

 

1.   Od 1 lipca 2011 r. powstała Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej prowadzona przez Ministra Gospodarki.

Przedsiębiorca może zarejestrować działalność na stronie: www.firma.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl

2.   Aby osoba fizyczna mogła rozpocząć działalnośćospodarczą powinna uzupełnić i złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych wobec osoby, której wpis dotyczy - zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

3.   Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis. Wpis jest dokonywany nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku.
Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.

4.   Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer NIP. W momencie założenia jednoosobowej działalności gospodarczej prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się numerem firmy.

5.   Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Nie ma obowiązku przedkładania w kontaktach z organami administracji publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku, w innych przypadkach zamieniono zaświadczenie na oświadczenie.

6.   Integralną częścią wniosku o wpis do CEIDG jest żądanie:

·         Wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);

·         Zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;

·         Zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników;

·         Przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.

7.   Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej wypełnia się również przy:

·         zmianie danych we wpisie;

·         zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej;

·         wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej;

·         zawiadomieniu o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.



Wymagane dokumenty:

1.   Wypełniony formularz wniosku.

2.   Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).



Sposób dostarczania dokumentów

1.   Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna możesz wybrać jeden z trybów postępowania:

·         Zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie go elektronicznie.

·         Zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i zaniesienie go do urzędu.

·         Bez logowania się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i zaniesienie go do urzędu.

·         Pobranie i złożenie wniosku papierowego w urzędzie. Urząd przekształca go na wniosek elektroniczny.

·         Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranego urzędu. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.

 

W przypadku przesłania dokumentacji pocztą tradycyjną należy wysłać ją na adres:


Urząd Miejski w Mosinie

Referat Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej
ul. Dworcowa 3
62-050 Mosina

 

lub złożyć osobiście w Urzędzie Miejskim w Mosinie pokój nr 110 w godzinach pracy Urzędu.

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.



Termin i sposób załatwienia:

1.   Wpis dokonywany jest z chwilą umieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG pod warunkiem, że wniosek jest złożony poprzez osobę uprawnioną i jest poprawny.
Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.

2.   Zaświadczenie o wpisie w CEIDG dotyczące przedsiębiorców będących osobami fizycznymi w zakresie jawnych danych, ma formę dokumentu elektronicznego, albo wydruku ze strony internetowej CEIDG.

3.   Minister Gospodarki zobowiązany jest do przekazania drogą elektroniczną, niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego informacji:

·         właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego,

·         do Głównego Urzędu Statystycznego,

·         do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

·         do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.



Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.


Tryb odwoławczy:

Nie występuje



Opłaty:

1.   Wniosek jest wolny od opłat.

2.   Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu lub kopii: 17 PLN
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej.

3.   Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.

4.   Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego w Mosinie.
GBS Mosina 53 9048 0007 2101 0000 0215 0114



Informacje na temat przebiegu sprawy:

1.   Na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl
2.
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać poprzez bezpośredni kontakt z urzędem.
Informacji udziela: Referat Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej
pod numerami telefonów: 61 8109-562 lub 61 8109-563



Przydatne linki:

1.   Wszystkie formularze wraz z instrukcjami dostępne są na stronie www.ceidg.gov.pl w zakładce Formularze i instrukcje.

2.   Wyszukiwarki kodów PKD:

www.biznes.gov.pl

www.stat.gov.pl

3.   Portal rządowy dla przedsiębiorców: www.biznes.gov.pl